אבחונים

אחד מתפקידיו המרכזיים של הפסיכולוג החינוכי הוא לאבחן את הילד לבקשת ההורים ו/או המסגרת החינוכית.

אבחונים פסיכולוגיים ופסיכודידקטיים

ישנם מספר סוגי אבחונים:
אבחון פסיכודידקטי. קרא על אבחונים פסיכודידקטיים.
אבחון פסיכולוגי. קרא על אבחונים פסיכולוגיים.
אבחון מוכנות לכיתה א'. קרא על אבחון מוכנות לא'.
אבחון הדלגה. קרא על אבחוני הדלגה.

אבחונים פסיכודידקטיים:

אבחונים פסיכודידקטיים

אבחון פסיכודידקטי מבוצע במצב בו התלמיד לא מצליח בלימודיו מבחינת ציונים והישגים, כפי שהיה מצופה ממנו, (כלומר גם לתלמיד בעל ציונים בינוניים אבל שנראה שיש לו יכולת גבוהה כדאי להעביר אבחון). רוב התלמידים המגיעים לקליניקה מופנים לאבחון זה עקב חשד לליקויי למידה, להפרעות קשב וריכוז או בשל קשיים בלימודים בתחומים שונים. מטרת האבחון היא לברר את הסיבות לקשיי התלמיד בתחום הלימודי, הרגשי או ההתנהגותי. ממצאי האבחון מוגשים במידת הצורך (כמובן, באישור ההורים בלבד!) לוועדות השונות על-מנת לקבל סיוע מוועדת שילוב, למצוא מסגרת לימודים מתאימה או לצורך התאמות בבגרויות. בנוסף, ממצאי האבחון הפסיכודידקטי מספקים המלצות להורים כיצד לקדם את הילד בבית, למורה בכיתה ולמורה להוראה מתקנת המלצות לשיפור הלמידה בתחומים בהם מתקשה התלמיד. האבחון הפסיכודידקטי מיועד לתלמידי ביה"ס היסודי, חטיבת הביניים והתיכון.
תהליך האבחון: שיחה ראשונית עם ההורים על מנת לקבל תמונה כוללת על הרקע המשפחתי והתפתחותו של הילד עד לשלב זה. מפגשים עם הילד לביצוע מבחנים (סה"כ כ 6-10 שעות, תלוי ביכולת הריכוז של הילד), בתחומים הבאים: אינטליגנציה, קשב וריכוז, זיכרון ותפיסה, תפקודים ברמה ניהולית, קריאה, הבנת הנקרא וכתיבה, במידת הצורך גם מבחן בחשבון ובאנגלית. הערכת מצבו הרגשי של הילד. ולבסוף, שיחת משוב עם ההורים ומתן הדוח והמלצות להמשך ע"פ תוצאות האבחון. ובהתאם לגיל הילד, שיחת סיכום עם הילד.
שימו לב! אבחון רב-תחומי משולב (פסיכודידקטי) הינו אבחון תקף לצורך הפניית תלמיד/ה לוועדת שילוב, ו/או וועדת השמה, ו/או למשרד החינוך לצורך מתן התאמות (הקלות) בבגרויות.

אבחונים פסיכולוגיים:

אבחון פסיכולוגי מטרתו לגלות את רמת האינטליגנציה של התלמיד, את הפרופיל הקוגניטיבי שלו (נקודות חוזק ונקודות לחיזוק), ואת התפקוד הרגשי. תהליך האבחון זהה לתהליך אבחון פסיכודידקטי ומועברים בו אותם תחומים מלבד החלק הדידקטי – קריאה כתיבה והבנת הנקרא.

אבחון מוכנות לכיתה א':

אבחונים פסיכודידקטיים

אבחון זה, המכונה לעיתים גם אבחון בשלות, מיועד לילדי גן חובה, אשר עלתה שאלה לגבי מוכנותם לעלות לכיתה א'. האבחון כולל איסוף מידע מההורים ומהגננת, ממצאי אבחונים קודמים אם נערכו לילד, ובודק את רמת האינטליגנציה, הבשלות הרגשית והתפקוד הגרפומוטורי. מטרתו לתת תשובה אם הילד מוכן לכיתה א' מבחינה קוגניטיבית ובפרט מבחינה רגשית, וכן הפניות לאבחון אצל אנשי מקצוע נוספים במקרה הצורך.

אבחון הדלגה:

אבחון לצורך הקדמת א לילד שקטן מעט מהשנתון שעולה לא' וההורים וצוות הגן חושבים שכדאי שיעלה לא', או לילד שחושבים שכדאי שיקפוץ כיתה. האבחון דומה במהותו לאבחון מוכנות לא' וכולל איסוף מידע מההורים והגננת ובודק את רמת האינטליגנציה, הבשלות הרגשית ואת התפקוד הגרפומוטורי.

כל הזכויות שמורות לחגית זמור - פסיכולוגית חינוכית Copyright © 2017